Procesmanagement

Om digitale dienstverlening in uw organisatie in te voeren heeft u ook kennis nodig van de processen die achter een digitaal product schuil gaan.  Bij bedrijven en organisaties wordt vaak gedacht in een verticale structuur. Een werknemer is lid van groep X . Groep X hoort bij afdeling Y. Het afdelingshoofd legt weer verantwoordelijkheid af bij Directeur Z. Terwijl een proces vaak hortizontaal door de organisatie loopt en dwars door verschillende groepen of afdelingen. Om deze informatiestromen in kaart te brengen heeft u een gedegen kennis van procesmangement nodig. Wie is verantwoordelijk voor welk onderdeel in het proces? Waar zitten de knelpunten binnen uw organisatie? Dit zijn vragen die procesmanagement voor u kunnen beantwoorden.

Waarom procesmanagement?

[fancy_heading title=”Toename effectiviteit en efficiëntie” icon=”icon-heart-line” image=”” style=”color” class=”big-icon”][/fancy_heading]

 

Bij elk proces staat het resultaat voor de klant centraal. Deze invalshoek garandeert effectiviteit (doelgerichtheid) door een permanente klantgerichtheid en resultaatgerichtheid binnen alle activiteiten. Naast effectiviteit stijgt ook de efficiëntie. In elk proces wordt de inzet van mensen en middelen afgemeten aan de mate waarop zij bijdrage aan het resultaat voor de klant.

 

[fancy_heading title=”Hogere overdraagbaarheid” icon=”icon-heart-line” image=”” style=”color” class=”big-icon”][/fancy_heading]

 

Door de eenduidige vastlegging zijn processen ook makkelijk overdraagbaar. Know–how kan snel en gemakkelijk worden overgedragen, bijvoorbeeld aan nieuwe medewerkers.

[fancy_heading title=”Betere beheersbaarheid” icon=”icon-heart-line” image=”” style=”color” class=”big-icon”][/fancy_heading]

 

Processen zorgen ervoor dat de organisatie beter beheersbaar is. Het management stuurt op basis van van te voren vastgelegde normen. Processen vormen bovendien de basis voor allerlei vormen van zelfsturing op de werkvloer. De resultaten staan immers vast: met het team medewerkers is eenduidig afspraken te maken over de randvoorwaarden waaronder ze zelf aan de slag kunnen.

[fancy_heading title=”Groter lerend vermogen” icon=”icon-heart-line” image=”” style=”color” class=”big-icon”][/fancy_heading]

 

Tenslotte versterken processen het lerend en corrigerend vermogen van de organisatie. Door samen processen in kaart te brengen wordt een basis gevormd voor verbeteren. De ‘best practices’ komen aan het licht. Het leert mensen verder kijken dan de eigen werkplek en lokaliseert knelpunten in processen en samenwerking tussen afdelingen. Doordat processen herhalend zijn en de meetresultaten telkens verbeteringen of verslechteringen laten zien, leert de organisatie als vanzelf over haar eigen handelen.

[fancy_heading title=”Wat kan ik voor u betekenen ?” icon=”icon-heart-line” image=”” style=”color” class=”big-icon”]

 

Vincent Hofman - Uw hulp bij procesmanagementIk kan u helpen de processen goed in kaart te brengen zodat u moeiteloos met uw digitale dienstverlenig aan de slag kunt gaan.

[button title=”Vraag nu een offerte aan” icon=”” link=”http://www.vincenthofman.nl/contact/” target=”” color=”Blue” filled=”1″ large=”0″ class=””]

[/fancy_heading]

 

Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.